Εργοθεραπεία

Η Παγκόσμια Ομοσπονδία Εργοθεραπευτών δίνει τον εξής ορισμό για την Εργοθεραπεία:

“Εργοθεραπεία είναι ένα επάγγελμα που ασχολείται με την προώθηση της υγείας και της ευημερίας μέσω της άσκησης έργου. Ο πρωταρχικός στόχος της Εργοθεραπείας είναι να επιτρέψει στους ανθρώπους να συμμετέχουν στις δραστηριότητες της καθημερινής ζωής. Οι Εργοθεραπευτές πετυχαίνουν αυτό το αποτέλεσμα, βοηθώντας στους ανθρώπους να κάνουν πράγματα που θα ενισχύσουν την ικανότητα συμμετοχή τους ή μετατρέποντας το περιβάλλον για την καλύτερη υποστήριξη της συμμετοχής τους.”

Εργοθεραπεία

Πότε ένα παιδί χρειάζεται εργοθεραπευτική αξιολόγηση

Η επιστήμη της Εργοθεραπείας, επομένως, συνδέεται άμεσα με τα “έργα” και την εκτέλεση ή την επίδοση εκτέλεσης των έργων (occupational performance).

Στόχος της Εργοθεραπείας και των Εργοθεραπευτών είναι η ενίσχυση της εμπλοκής των ατόμων στα καθημερινά τους έργα (independence in engaging in occupations).

 

Έργα για τα παιδιά είναι :

  • Η αυτοφροντίδα – αυτοεξυπηρέτηση
  • Το σχολείο (παραγωγική δραστηριότητα)
  • Τοπαιχνίδι & η αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου

Στον τομέα της αυτοφροντίδας-αυτοεξυπηρέτησης υπάρχουν συγκεκριμένα αναπτυξιακά ορόσημα που ακολουθούν οι θεραπευτές.

 

Τα αναπτυξιακά ορόσημα δίνουν μια σαφή ιδέα σχετικά με το εύρος της φυσιολογικής ανάπτυξης από τη γέννηση μέχρι την ηλικία των 6 ετών και ενδείξεις για το πότε ένα παιδί ενδέχεται να έχει αναπτυξιακή καθυστέρηση.

 

Στην ηλικία των 12 μηνών

Σηκώνει το κουτάλι.

Παίρνει μόνο του το φαγητό και το μασάει.

Πίνει από το ποτήρι που κρατάει ο ενήλικας.

Βοηθά στο ντύσιμο σηκώνοντας τα χέρια του.

 

Στην ηλικία των 2 χρονών

 

Κινείται στο σπίτι ανεξάρτητο.

Κάθεται στην τουαλέτα υπό επίβλεψη.

Χρησιμοποιεί το κουτάλι ανεξάρτητο.

 

Στην ηλικία των 3 χρονών

Αφαιρεί ρούχα.

Φορά μόνο του απλά ρούχα.

Αρχίζει η αυτοεξυπηρέτηση στην τουαλέτα.

Πλένει τα χέρια του με βοήθεια.

Μαζεύει τα παιχνίδια όταν του ζητηθεί.

Ξεκουμπώνει μεγάλα κουμπιά και φερμουάρ.

 

Στην ηλικία των 4 χρονών

Πίνει ανεξάρτητο.

Χρησιμοποιεί αδέξια το μαχαίρι.

Ανεξαρτητοποιείται στην τουαλέτα.

Βουρτσίζει τα δόντια υπό επίβλεψη.

Ντύνεται και ξεντύνεται με μικρές δυσκολίες.

 

Στην ηλικία των 5 χρονών

 

Χρησιμοποιεί ανεξάρτητα κουτάλι, μαχαίρι, πιρούνι.

Πλένει τα δόντια του ανεξάρτητο.

Σκουπίζει τη μύτη του.

Βοηθά στις δουλειές του σπιτιού όταν του ζητηθεί.

Δεν διασχίζει το δρόμο.

 

Στην ηλικία των 6 χρονών

Ολοκληρώνει το ντύσιμο, γδύσιμο.

Πάει για ύπνο χωρίς βοήθεια.

Απαντάει στο τηλέφωνο.

Παίζει απλά επιτραπέζια.

Πάει για ύπνο χωρίς βοήθεια.

Χτενίζει τα μαλλιά του.

Διασχίζει το δρόμο με ασφάλεια.

Υποσημείωση: Τα παραπάνω αναπτυξιακά ορόσημα δεν αποτελούν εργοθεραπευτική αξιολόγηση, αλλά τα κυριότερα σημάδια ανάπτυξης ενός παιδιού στον τομέα της αυτοφροντίδας.

Παρόλο που τα ορόσημα έχουν μια συγκεκριμένη ηλικιακή κατηγορία, η πραγματική ηλικία κατά την οποία κάποιο παιδί μπορεί φυσιολογικά να αναπτύξει αυτές τις δεξιότητες ενδέχεται να ποικίλει.  

 

Κάθε παιδί είναι ξεχωριστό!

Βιβλιογραφία:

Σ.Ε.Ε. 2005, A.O.T.A. 2007, Crepeau, Cohn & Schell, 2003.

American Academy of Pediatrics

Nelson’s Pediatrics 15th edition.

Caring for your baby and young child, S. P. Shelov, for the AAP2.

HealthyChildren.org, by the AAP (developmental milestones at 12 months)

 

Πηγές:

 

healthychildren.org

exelixilogou.gr

infokids.gr

www.chiourea.gr