Σχολική Μελέτη

Όσο οι μαθητές περνούν στην επόμενη τάξη του σχολείου, τόσο αυξάνονται οι απαιτήσεις. Η καθημερινή μελέτη βοηθά τα παιδιά να κατανοούν πλήρως την διδακτέα ύλη, να ξεπερνούν τα προβλήματα που συναντούν κι έτσι να μην δημιουργούνται μαθησιακά κενά. Επιπλέον, στα πλαίσια της μελέτης τους καλύπτονται μαθησιακές ελλείψεις προηγούμενων τάξεων, εφόσον εντοπιστούν. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, οι μαθητές να αποδίδουν καλύτερα στα καθήκοντά τους, να βελτιώνεται η βαθμολογία τους και να νιώθουν έτοιμοι να αφομοιώσουν νέες και πιο σύνθετες γνώσεις.

Τα παιδιά που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες, αν και διαθέτουν το δυναμικό, δυσκολεύονται και πολλές φορές αρνούνται να ανταποκριθούν στα σχολικά τους καθήκοντα. Οι ειδικοί παιδαγωγοί της Σχολικής Μελέτης με την εξειδικευμένη γνώση και την εμπειρία τους είναι οι πλέον αρμόδιοι να βοηθήσουν τα παιδιά να αγαπήσουν τη μαθησιακή διαδικασία. Χρησιμοποιώντας τα κατάλληλα εργαλεία μελέτης ενεργοποιούν τις γνωστικές ικανότητες των μαθητών, ενισχύουν τη δημιουργικότητά τους και τονώνουν την αυτοεκτίμησή τους.

1. Ποιοι κίνδυνοι ελλοχεύουν από την ανάμιξη των γονιών στη μελέτη του παιδιού τους;

• Σύγχυση του παιδιού αν οι διδακτικές τεχνικές που ακολουθούν διαφέρουν από εκείνες που ακολουθούνται στην τάξη.

•Ο γονιός αναμιγνύεται υπερβολικά στη μελέτη του παιδιού του με αποτέλεσμα να φτάνει στο σημείο να ολοκληρώνει εκείνος εργασίες που το παιδί θα ήταν ικανό να ολοκληρώσει μόνο του.

•Το παιδί αναπτύσσει εξάρτηση και χάνει το αίσθημα αυτεπάρκειας και πρωτοβουλίας.

•Πολλές φορές ο γονιός δεν έχει τις παιδαγωγικές γνώσεις, τη ψυχραιμία και την υπομονή που διαθέτει ένας δάσκαλος. Έτσι το διάβασμα μετατρέπεται σε πεδίο αντιπαραθέσεων και συγκρούσεων με αποτέλεσμα η κατ΄ οίκον εργασία να διαταράσσει σε μεγάλο βαθμό τις ενδοοικογενειακές σχέσεις, δημιουργώντας εντάσεις και αρνητικές στάσεις απέναντι στο διάβασμα και το σχολείο.

•Η παραμονή του γονιού στο πλάι του παιδιού καθ’ όλη τη διάρκεια της μελέτης απαλλάσσει το παιδί από την ευθύνη της δουλειάς του.

•Καθυστερεί την ωρίμανσή του, απειλεί την αυτοπεποίθηση, την αυτοεκτίμηση.  Καθυστερεί την επίδοσή του στη σχολική τάξη (αφού το παιδί που μελετά μόνο με την υποστήριξη του γονέα, δυσκολεύεται να ανταπεξέλθει και να ολοκληρώσει μόνο του τις σχολικές εργασίες).

•Αυξάνει συχνά το χρόνο διαβάσματος (καθώς μεσολαβούν συζητήσεις, «διαπραγματεύσεις»,τουαλέτες, φαγητό και άλλες χρονοβόρες διαδικασίες που επινοούν συνήθως τα παιδιά για να αποφύγουν ακόμη λίγο το διάβασμα).

2. Από ποια ηλικία μπορεί ένα παιδί να διαβάζει μόνο του;

•Το παιδί μπορεί να διαβάζει μόνο του από την Α΄ τάξη του δημοτικού σχολείου. Είναι αυτονόητο ότι χρειάζεται την πλήρη στήριξη απο τους γονείς και τον εκπαιδευτικό στα πρώτα στάδια της ένταξής του στη σχολική ζωή, οι οποίοι θα το υποστηρίξουν και θα το καθοδηγήσουν.

•Η υποστήριξη αυτή όμως πρέπει να είναι προσανατολισμένη στη σταδιακή αυτονόμηση της μελέτης. Με την σχολικη μελέτη το παιδί έχει τη δυνατότητα να μάθει να οργανώνει το χρόνο του και να ολοκληρώνει τις εργασίες που μπορεί να καταφέρει χωρίς βοήθεια. Ο εκπαιδευτικός να οφείλει να είναι κοντά, προκειμένου να ελέγξει το τελικό αποτέλεσμα της προσπάθειας, να βοηθήσει στη διόρθωση των λαθών και να το καθοδηγήσει για την αποφυγή τους στο μέλλον.

•Όλα τα παιδιά μπορούν να μάθουν να ολοκληρώνουν μόνα τους, αν όχι όλες, κάποιες από τις εργασίες τους. Ευνόητο είναι ότι τα παιδιά με δυσκολίες στο λόγο και τη μάθηση χρειάζονται επιπλέον υποστήριξη. Σε πρώτο επίπεδο, την υποστήριξη αυτή μπορεί την προσφέρει ο Λογοθεραπευτής, με την καθοδήγηση του ειδικού δασκάλου της σχολικής μελέτης.

3. Πως μελετά το παιδί στη Σχολική Μελέτη;

•Στο παιδί σας παρέχεται ένας άνετος, ήσυχος, καλά φωτισμένος χώρος για να πραγματοποιήσει τις εργασίες του, είναι ελεύθερος από διασπαστικά στοιχεία (τηλεόραση αναμμένη ή τόπους με άλλα ερεθίσματα που του αποσπούν την προσοχή, όπως κόσμο που μπαινοβγαίνει). Ο χώρος αυτός είναι ένα σταθερό σημείο που δε αλλάζει και βοηθά στην συγκέντρωση του παιδιού, τέλος ειναι εξοπλίσμενος με όλα τα κατάλληλα εργαλεία μελέτης.

4. Ποιές ειναι οι σωστές ώρες μελέτης για ένα παιδί;

•Το παιδί σας πρέπει να αποκτήσει τη συνήθεια να κάνει τις εργασίες του την ίδια
περίπου ώρα κάθε μέρα.

•Η ώρα έναρξης του διαβάσματος μπορεί να διαφέρει ανάλογα με το κάθε παιδί.

•Μερικά παιδιά χρειάζονται ένα διάλειμμα μετά το μεσημεριανό φαγητό.

•Άλλα ζητούν να ξεκινούν αμέσως μετά το φαγητό, αφού ακόμη έχουν νωπή στο
μυαλό τους την εργασία του σχολείου.

•Γενικά, όσο νωρίτερα ξεκινά η μελέτη, τόσο το καλύτερο, γιατί όσο πιο κουρασμένο
είναι το παιδί, τόσο πιο αναποτελεσματικό γίνεται την ώρα της μελέτης.

5. Ποιες δεξιότητες μελέτης μπορεί ο εκπαιδευτικός να καλλιεργήσει στα παιδιά;

•Δίνει έμφαση στην οργάνωση και βοηθά το παιδί στον τομέα αυτό, ειδικά στις
πρώτες τάξεις.

•Ενθαρρύνει το παιδί να καθορίσει μία σταθερή ρουτίνα, χρόνο και τόπο μελέτης,
τον οποίο θα τηρεί. Όταν υπάρχει ένα σαφές και σταθερό πρόγραμμα, η
αναβλητικότητα μειώνεται.

•Στέκεται δίπλα στο παιδί στην αρχή της μελέτης του και οργανώνει μαζί του το
πρόγραμμα εργασίας.

•Φτιάχνει μία λίστα με τα μαθήματα. Καθοδηγεί το παιδί να ξεκινά από τα πιο
απαιτητικά, ενόσω έχει ξεκούραστο μυαλό.

•Καθοδηγεί το παιδί να εντοπίζει το σημαντικό από κάθε παράγραφο που διαβάζει
και να κρατά σημειώσεις.

•Βοηθά το παιδί να φτιάχνει οπτικά βοηθήματα (σχεδιαγράμματα ή χάρτες) του
υλικού που έχει να μελετήσει, να υπογραμμίζει ή να σημειώνει στο περιθώριο, για
καλύτερη κατανόηση.

•Ενθαρρύνει το παιδί να οργανώνει τη σκέψη του πριν γράψει μία έκθεση ή
εργασία, και να φτιάχνει πάντα ένα πρόχειρο.

•Μαθαίνει το παιδί να ελέγχει πάντα αυτό που γράφει αφού το ολοκληρώσει, με
κριτήριο την επιτυχία ή αποτυχία στο στόχο της εργασίας, το βαθμό
αναγνωσιμότητάς της (γραφικός χαρακτήρας, τάξη), τα ορθογραφικά λάθη, τον
τονισμό, τα σημεία στίξης, τη σύνταξη.

•Προσπαθεί να συσχετίζει τη μελέτη με την καθημερινή ζωή και τα βιώματα του
παιδιού. Η μάθηση που συνδέεται με όσα μας αφορούν και περνά μέσα από το
βίωμα είναι η πιο ισχυρή. Για παράδειγμα, έννοιες που αφορούν τα κλάσματα ή τις
μονάδες μέτρησης μπορούν να διδαχθούν στην πράξη κατά την προετοιμασία
ενός φαγητού στην κουζίνα.

6. Ποια ειναι τα οφέλη της Σχολικής Μελέτης;

•Εξηγεί στα παιδιά πως η καθημερινή μελέτη είναι μια από τις υποχρεώσεις
της ηλικίας τους, ενω παράλληλα είναι δίπλα τους εφόσον τους χρειαστούν.

•Δεν κάνουν εκείνοι τις εργασίες για το παιδί σας.

•Αποφεύγουν τις υπερβολικές διορθώσεις γιατί μειώνουν τα κίνητρα και την
αυτοεκτίμηση.

•Δεν υπάρχουν διαπληκτισμοί στο σπίτι λόγω έλλειψης αυτοέλεγχου.

•Το παιδί αποκτά θετική στάση για την μελέτη.

•Όταν το παιδί ζητά βοήθεια, έχει την κατάλληλη καθοδήγηση και όχι απαντήσεις.

•Αποφεύγεται η υπερβολική βοήθεια διότι διδάσκει το παιδί πως όταν θα τα βρει
σκούρα, κάποιος άλλος θα κάνει τη δουλεία γι΄ αυτό.

•Ο εκπαιδευτικός επιβραβεύει την πρόοδο στην τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων,
την έγκαιρη συμπλήρωση της εργασίας και τη σκληρή δουλειά, για να ενισχύει και
να εμπεδώνει τη σωστή στάση ζωής. Παράλληλα δείχνει στα παιδιά πόσο πολύ
εκτιμά την προσπάθεια που κάνουν και παρέχει θετικά μηνύματα όταν τελειώνουν
την εργασία τους.