Πότε το παιδί πρέπει να κάνει επανάληψη νηπίου.

Ένα συχνό φαινόμενο των τελευταίων χρόνων έχει γίνει η επανάληψη νηπίου. Γιατί  όμως; Συνήθως η επανάληψη νηπίου συμβαίνει με σκοπό να βοηθήσει παιδιά  με αναπτυξιακές ή μαθησιακές δυσκολίες, ώστε να μην χρειαστεί να αντιμετωπίσουν μελλοντικά προβλήματα με την ένταξη τους στην Α’ δημοτικού. Πιο συγκεκριμένα:

  • Ανικανότητα στην παρακολούθησης του δάσκαλου και τη συγκέντρωση κατά τη διάρκεια των μαθήματων.
  • Δυσκολία στη συγκράτηση πληροφοριών από το σχολείο και στην αναμετάδοση  τους.
  • Δυσλειτουργία στην ολοκλήρωση σχολικών ασκήσεων.
  • Δυσκολία στην ακολουθία εντολών από τους δασκάλους.

Όπως ορίζεται από το Κέντρο Διεπιστημονικής αξιολόγησης, συμβουλευτικής & υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ), ο νηπιαγωγός  γνωρίζοντας τις δεξιότητες του παιδιού, εάν θεωρεί  πως υπάρχει πιθανότητα το παιδί να βιώσει μια από τις παραπάνω δυσκολίες, υπάρχει η δυνατότητα και το δικαίωμα,  σύμφωνα με τον νόμο,  να συντάξει μια υπεύθυνη δήλωση. Με αυτόν τον τρόπο  δίνει  τη συγκατάθεση του για  την αξιολόγηση του εκάστοτε  παιδιού από την αρμόδια υπηρεσία, όπου εκείνη και μόνο αποφασίζει αν το παιδί χρήζει επαναφοίτησης. Επιπροσθέτως,  τα τελευταία χρόνια υπάρχουν τεστ φτιαγμένα από ειδικούς, που αποσκοπούν στο να εξετάσουν κατά πόσο σωστά προετοιμασμένο και εφοδιασμένο με  γνώσεις και δεξιότητες είναι ένα νήπιο για να προχωρήσει στην φοίτηση της Α’ δημοτικού.

Δυστυχώς υπάρχουν αρκετές περιπτώσεις γονέων που αρνούνται να αποδεχτούν τις δυσκολίες των παιδιών τους, στερώντας τους αυτή τη δυνατότητα. Μη λαμβάνοντας υπόψη πως η επανάληψη νηπίου προσφέρει αρκετά θετικά στο νήπιο, οι γονείς αγνοούν πως με αυτόν τον τρόπο  του δίνεται ο χρόνος να κάνει μια καλύτερη προετοιμασία για το δημοτικό και να ωριμάσει περισσότερο μέσα στο χρονικό πλαίσιο που του δίνεται. Τα οφέλη της επανάληψης έχουν επιβεβαιωθεί και επιστημονικά, αποδεικνύοντας ότι παιδιά που ήταν καλύτερα προετοιμασμένα, αντιμετώπισαν λιγότερες δυσκολίες. Επομένως είναι σημαντικό οι γονείς,  προτού αποφασίσουν για το πως θα κινηθούν,  να λάβουν υπόψιν διαφόρους τομείς.

Η λογοθεραπεία μπορεί να βοηθήσει τα νήπια με διάφορα προβλήματα στον λόγο και τη γλώσσα. Κατά τη διάρκεια της περιόδου της επανάληψης νηπίου, η λογοθεραπεία μπορεί να είναι ιδιαίτερα χρήσιμη με πολλούς τρόπους:

  • Βοήθεια στην ανάπτυξη της επικοινωνίας: μπορεί να συνεισφέρει στη βελτίωση επικοινωνιακών δεξιοτήτων, περιλαμβανομένης της εκφοράς, της προφορικής δεξιότητας και της κατανόησης της γλώσσας.
  • Βελτίωση της προφορικής δεξιότητας: ενισχύει την βελτίωση των προφορικών δεξιοτήτων και τη σωστή προφορά ήχου και λέξεων.
  • Αντιμετώπιση της καθυστέρησης ομιλίας: σε περιπτώσεις όπου τα νήπια δεν εκφράζονται σε επίπεδο που αναμένεται για την ηλικία τους, η λογοθεραπεία μπορεί να βοηθήσει στην ανάπτυξη του λόγου και της εκφραστικότητας.
  • Ενίσχυση της γλωσσικής κατανόησης: Οδηγεί στη βελτίωση της κατανόησης της γλώσσας και των εννοιών που συνδέονται με αυτή.
  • Αύξηση της κοινωνικότητας: Οι λογοθεραπευτές μπορούν να βοηθήσουν στη βελτίωση κοινωνικών δεξιοτήτων, περιλαμβανομένης της ικανότητάς των νηπίων να επικοινωνούν με άλλα παιδιά και ενηλίκους.

Η λογοθεραπεία είναι προσαρμοσμένη στις ανάγκες κάθε παιδιού και μπορεί να είναι πολύ αποτελεσματική στην υποστήριξη της γλωσσικής ανάπτυξης των νηπίων. Είναι σημαντικό να συνεργάζεστε με ειδικούς για να καθορίσετε τις ανάγκες του παιδιού σας και να εξασφαλίσετε ότι λαμβάνει την κατάλληλη υποστήριξη.