Η επιστήμη της Λογοθεραπείας

Η ζωή του ανθρώπου του 21ου αιώνα έχει εξελιχθεί τόσο πολύ που πλέον μόνο σε λίγα πράγματα θυμίζει την ζωή του ανθρώπου πριν από κάποια χρόνια. Η σημαντική ανάπτυξη των επιστημών σε συνδυασμό με την ιλιγγιώδη ανάπτυξη της τεχνολογίας έχουν καταφέρει να προσφέρουν στον σημερινό άνθρωπο αυτό για το οποίο μοχθεί καθημερινά , δηλαδή το «ευ ζην». Στο «ευ ζην» λοιπόν αποσκοπεί και μεταξύ των άλλων και η επιστήμη της λογοθεραπείας.

Ωστόσο πολλοί είναι αυτοί που δεν γνωρίζουν επακριβώς με τι ασχολείται η συγκεκριμένη επιστήμη . Αρχικά να αναφέρουμε πως η λογοθεραπεία είναι ένα επάγγελμα αρκετά νέο το οποίο άνθισε στην χώρα μας τα τελευταία χρόνια .

Η ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ είναι μια επιστήμη, της οποίας η ύπαρξη είναι επιβεβλημένη. Στα πλαίσια μιας κοινωνίας ομιλούντων, όπου η γλώσσα είναι το βασικό μέσο επικοινωνίας μεταξύ των μελών της, καλείται η Λογοθεραπεία να πάρει θέση και να προτείνει λύσεις σε οποιαδήποτε μορφή διαταραχής του ΛΟΓΟΥ, της ΟΜΙΛΙΑΣ και της ΦΩΝΗΣ, προς αποφυγή όλων εκείνων των παραμέτρων που θα μπορούσαν να οδηγήσουν στον στιγματισμό και κατ’ επέκταση στην κοινωνική απομόνωση του εμπλεκομένου ατόμου.

         Για το λόγο αυτό συνιστάται η άμεση αντιμετώπιση τέτοιων προβλημάτων για τη δημιουργία κατάλληλων συνθηκών ανάπτυξης και εξέλιξης ενός κοινωνικά υγιούς ατόμου. Αυτό σημαίνει ότι η ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ δρα όχι μόνο θεραπευτικά αλλά και προληπτικά

Οι διαταραχές λόγου και ομιλίας μπορεί να είναι επίκτητες αλλά και αναπτυξιακές. Μερικές από αυτές είναι :

  • Διαταραχές της ροής της ομιλίας (τραυλισμός)
  • Διαταραχές της φωνής
  • Λαρυγγεκτομή
  • Αφασίες ενηλίκων
  • Αναπτυξιακές αρθρωτικές διαταραχές ( δυσαρθρία , δυσπραξία , γναθοπροσωπικές ανωμαλίες )
  • Διαταραχές γραπτού λόγου
  • Πραγματολογικές διαταραχές ( νοητική υστέρηση, αυτισμός)
  • Ειδικές Γλωσσικές διαταραχές
  • Βαρηκοΐα – κώφωση
  • Νευρολογικές παθήσεις (σύνδρομα , εγκεφαλικές κακώσεις , εγκεφαλική παράλυση κ.α.)

           Ο ρόλος του λογοθεραπευτή είναι ιδιαίτερα σημαντικός καθώς πρέπει μετά από μια εις βάθος διάγνωση να δημιουργήσει ένα θεραπευτικό πρόγραμμα, το οποίο είναι εξατομικευμένο, δηλαδή να προσανατολίζεται ακριβώς στα προβλήματα του εκάστοτε ασθενή και να θέτει ως στόχο, την επαναφορά της επικοινωνιακής ικανότητας του με τον περίγυρο του, στο βαθμό βέβαια που το επιτρέπει η διαταραχή του.

Επίσης ένας λογοθεραπευτής μπορεί να ασχοληθεί με διαταραχές κατάποσης. Αυτό συμβαίνει διότι η κατάποση είναι μια δραστηριότητα η οποία έχει κοινές διαδικασίες με αυτές της ομιλίας . Έτσι , ασθενείς που εμφανίζουν διαταραχές της ομιλίας π.χ. λόγω παράλυσης των νεύρων του προσώπου πιθανών θα εμφανίσουν και διαταραχές στην μάσηση και στην κατάποση. Στην περίπτωση αυτή το έργο του λογοθεραπευτή γίνεται πιο δύσκολο και απαιτεί ιδιαίτερη μεταχείριση προς τον ασθενή.

Το σημαντικό σε όλα αυτά είναι , οι γονείς ή το άμεσο περιβάλλον του ατόμου να κατανοήσει έγκαιρα όταν κάτι δεν πάει καλά με την επικοινωνία του ώστε να απευθυνθούν σε ειδικό.

Μια σημαντική ένδειξη πως κάτι δεν πάει καλά με το παιδί είναι πως στην ηλικία των 3 περίπου ετών πρέπει να είναι σε θέση να αρθρώνει καθαρά τις περισσότερες λέξεις ενώ είναι σε θέση να κατανοεί 2500 λέξεις . Επίσης είναι σε θέση να κάνει σοβαρές ερωτήσεις και να δημιουργεί σύνθετες προτάσεις ενώ αν του ζητηθεί μπορεί να εντοπίσει χρώματα. Εάν τα περισσότερα από αυτά δεν συμβαίνουν πρέπει να τους ανησυχεί χωρίς όμως να τους πανικοβάλλει διότι κάθε παιδί έχει διαφορετικό ρυθμό ανάπτυξης .

Παρ’ όλα αυτά υπάρχουν και φυσιολογικές καταστάσεις που οι ίδιες αποτελούν πρόβλημα για την ομαλή ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας του παιδιού όπως το να μεγαλώνει σε ένα δίγλωσσο περιβάλλον , αλλά εάν οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί είναι ευαισθητοποιημένοι τότε τα πράγματα βοηθούν την κατάσταση.

Όσον αφορά στους ενήλικες τα προβλήματα είναι περισσότερο εμφανή και κατανοητά και συνήθως συμβαίνουν έπειτα από κάποια εγκεφαλική βλάβη (π.χ. αφασία ή δυσφαγία) ή από κάποια παθολογική αιτία που εμφανίστηκε κατά την διάρκεια της ζωής του (π.χ. καρκίνος του λάρυγγα και λαρυγγεκτομή).

Σημαντικό είναι να αναφερθεί πως τα αποτελέσματα της λογοθεραπείας γίνονται εμφανή με την πάροδο του χρόνου και εξαρτώνται από το είδος και την σοβαρότητα της διαταραχής , την αιτία που την προκάλεσε , την ηλικία πουν εμφανίστηκε καθώς και από την συνεργασία του οικείου περιβάλλοντος .

Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να αμελούμε τυχόν προβλήματα που εμφανίζονται στην επικοινωνία ενός οικείου μας προσώπου και πάντοτε πρέπει να ζητάμε την βοήθεια ενός ειδικού διότι σε πολλές περιπτώσεις όσο περισσότερο παραμένει ένα πρόβλημα τόσο δυσκολότερο είναι να αποκατασταθεί.

Τελειώνοντας δίνονται μερικές προληπτικές συμβουλές που βοηθούν στην ομαλή ανάπτυξη της επικοινωνίας του παιδιού :

  • Δίνετε συνεχώς ευκαιρίες στο παιδί σας για διάλογο.
  • Ελαττώστε τις ώρες που το παιδί ασχολείται με τον ηλεκτρονικό υπολογιστή ή με DVD και αντικαταστήστε τες ομαδικό παιχνίδι ή άλλου είδους παιχνίδια που προσφέρουν ευκαιρίες για επικοινωνία.
  • Μην απαντάτε μονολεκτικά στις ερωτήσεις του.
  • Παροτρύνετε το να κάνει ερωτήσεις.
  • Μην το αποθαρρύνετε όταν κάνει λάθη , εξηγήστε του το λάθος του με ωραίο τρόπο. ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΔΕΝ ΜΑΘΑΙΝΕΙ ΜΕ ΔΙΟΡΘΩΣΕΙΣ !!!!
  • Διαβάζετέ του συχνά παραμύθια και ιστορίες κι έπειτα συζητήστε γι αυτό που διαβάσατε.
  • Παροτρύνετέ το να έρχεται σε επαφή με περισσότερα παιδιά.
  • Παροτρύνετέ το να εκφράζει με λόγια τα συναισθήματά του .
  • Δείξτε του πώς να ζητάει ευγενικά κάτι που θέλει .
back to top